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【24h】

音空間レンダリング技術の開発: シリコンコンサートホールの実現に向けて

机译:声音空间渲染技术的发展:走向硅音乐厅的实现

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摘要

This report describes the overview of the development project of the "Silicon concert hall (SiCH)", which is a real time sound field Tenderer. The outline of the sound field rendering and the implementation on the GPU cluster system are first described. Using the IWB scheme which is one of the compact explicit finite difference time domain (CE-FDTD) method, the high accuracy and large-scale rendering can be achieved. The rendering results are then reproduced by the 157ch loudspeaker array system. It is confirmed that high quality and high definition auralization can be realized. A hardware renderer is next developed on the FPGA system. It is confirmed that the high speed rendering can be realized based on the hardware oriented algorithm which achieves the high density implementation. The sound field lattice gas cellular automaton method is lastly proposed for another hardware oriented algorithm.%本報告では,リアルタイム音空間レンダラーである"シリコンコンサートホール(SiCH)"の要素技術開発に関するプロジェタトの概要を解説している。まず,音空間レンダリングの概要とGPUクラスタによる実装例を紹介し,CE-FDTD法の1つであるIWB法を用いると高精度で大規模レンダリングが可能であることを示す。また,レンダリング結果を157ch包囲型スピーカアレイへの出力することで高精細可聴化を試みる。つぎに,リアルタイムレンダリングのための専用ハードウェアとしてFPGAへの実装例を紹介する。ハードウェア実装向きのアルゴリズムを用いると高密度実装が可能であり,結果として高速計算が可能であることを示す。最後に,差分法以外でハードウェア化向きのアルゴリズムとして音響LGA法を提案し,CPUへの実装を通してその可能性を論じる。
机译:本报告介绍了“硅音乐厅(SiCH)”的开发项目的概况,这是一个实时声场Tenderer。首先描述声场渲染的概述以及在GPU集群系统上的实现。使用紧凑的显式有限时域(CE-FDTD)方法之一的IWB方案,可以实现高精度和大规模渲染。然后,通过157ch扬声器阵列系统再现渲染结果。证实了可以实现高质量和高清晰度的听觉化。接下来在FPGA系统上开发硬件渲染器。证实了基于面向硬件的算法可以实现高速渲染,该算法实现了高密度的实现。最后提出了另一种面向硬件的算法,即声场气胞自动机方法。まず,音空间レンダリングの概要とGPUクラスタによる実装例を绍介し,CE-FDTD法の1つであるIWB法を用いると高精度で大规模レンダリングが可能であることを示す。また,レンダリング结果を157ch包囲型スピーカアアイイの出力することで高精细可聴化を试みる。最后に,差分法之外でハードウェア化向きのアルゴリズムとして音响LGA法を实施を,CPUへの実装を通をの可能性を论じる。

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