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国宝「阿弥陀聖衆来迎図」の彩色材料に関する調査

机译:国宝“阿弥陀佛·塞莱伊祖”(Amitabha Seiraizu)着色材料的调查

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摘要

高野山有志八幡講十八箇院所蔵の国宝「阿弥陀聖衆来迎図」について,蛍光X線分析,マクロ画像撮影を実施し,先行研究による透過X線写真さらにサンプル制作による実技的な見地からの実証を加味することによって彩色材料に関する考察を行った。その結果,中尊の阿弥陀如来は着衣,蓮華座全体に絹裏から金箔を貼り,着衣は五色に塗り分けた上から截金文様を施していることが分かった。また肉身には裏箔が施された可能性が高く,絹表から塗られた金泥は裏箔に対する隈取りである可能性を指摘した。また,彩色サンプルを用いた検証から,着衣の彩色は衲衣の表地に茜と丹の隈取り,縁に緣青,衲衣の裏地は藍と藤黄と鉛白の混色を用いて緑色で表し,腰布の裾には藍と鉛白の混色を用いて青色で表し衣紋に沿って群青の段隈を入れ,その裏地は藍と蘇芳の混色で表されていた可能性が高い。この彩色法は阿弥陀如来の周りに描かれた周囲の菩薩聖衆のそれとは異なるものであり,顔料ではなく透明度の高い染料を多用して裏箔の光る効果を発揮させながら朱衣金体像の彩色のイメージを表す,他に類を見ない表現であったと思われる。%The three scrolls of Amida Shoju Raigo-zu (Descent of Amitabha and the Heavenly Multitude), a national treasure, collected in the Koyasan Yushi-hachimanko Juhachi-kain is one of the largest paintings of raigo-zu in the Heian period. Amitabha in the center of the painting has now become brownish. Recent study has pointed out that parts of Amitabha's lotus seat and clothes may have been decorated by reverse leafing, a technique in which gold leaf is applied on the back side of the silk. In 2011, scientific investigation using a portable X-ray fluorescence spectrometer and digital single lens reflex camera with macro lens was carried out to confirm the reverse leafing and painting materials. Based on information obtained from the scientific investigation, painting samples were drawn using different kinds of colorants. From the scientific investigation and observation of the painting samples, the following facts were revealed. On the back side of the silk where the body, clothes and lotus seat of Amitabha were painted, reverse leafing technique had been used. On the front side where the body of Amitabha was painted, gold pigment had been used. Clothes and lotus seat had been painted with pigments and organic dyes from the front side of the silk and further decorated with kirikane, a technique in which designs and patterns are expressed by thin strips of gold leaf. Thus it was found that the technique used in this painting is very unique as compared with those used in other Buddhist paintings of the same period.
机译:对第18座寺庙的国宝“阿弥陀佛神社参拜图”高野山志愿者八man角(Kyaappa Kokappa)进行了荧光X射线分析和宏观图像摄影,并基于以前的研究和演示从样品制作的实际角度出发,透射了X射线照片。通过添加考虑了着色材料。结果发现,Chuson的Amitabha Nyorai从丝绸的背面开始用金箔将衣服放在整个荷花位置,然后将衣服涂成五种颜色,然后用金色装饰。还指出,果肉很可能被背面箔覆盖,从丝绸表面施加的金泥可能是背面箔的阴影。此外,通过使用有色样品进行的验证,通过在长袍外表面上使用茜和棕褐色,在边缘上使用棕褐色来对衣服进行着色,并使用靛蓝,富士黄和铅白的混合物使长袍衬里呈绿色。通过使用靛蓝和铅白的混合物将下摆的下摆以蓝色表示的可能性很高,并且沿海脊放置一个深蓝色的杆,衬里由靛蓝和Suho的混合物表示。这种着色方法不同于周围的阿弥陀佛·尼赖周围绘制的菩萨圣人的着色方法,并且代替颜料,大量使用具有高透明度的染料来展现底箔的亮丽效果,同时展现出闪亮的效果。它似乎是代表着色图像的独特表达。 %珍藏在高野山雄史八man寿光八千观中的国宝Amida Shoju Raigo-zu(阿弥陀佛与天上人的血统)的三幅画是平安时代最大的Raigo-zu画作之一。这幅画的中心现在变成了褐色。最近的研究指出,阿弥陀佛的莲花座和衣服的某些部分可能已经通过反叶装饰,这种技术是在丝绸的背面涂上金箔。通过便携式X射线荧光光谱仪和带微距镜头的数字单镜头反光照相机进行科学研究,以确认反向的上漆和喷涂材料。基于科学研究的信息,使用不同种类的着色剂绘制了喷涂样品通过对绘画样本的科学研究和观察,发现了以下事实:在丝绸的背面,身体,衣服和莲花在阿弥陀佛的座位上涂漆,采用反叶技术;在阿弥陀佛的身体上涂漆的正面,使用金颜料;在丝绸和莲花座上的丝绸和正面涂上颜料和有机染料并用kirikane进一步装饰,这种技术通过薄薄的金箔条表达设计和图案。因此,发现该绘画中使用的技术与同期其他佛教绘画中使用的技术相比非常独特。

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